Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

VIDEOGAMES, SIMULAZIONI E APPRENDIMENTO

Che cos’è la “realtà virtuale” che a volte occupa quasi interamente lo spazio e il tempo di grandi e piccini attraverso i discussi videogames? In che modo si può affermare che gli oggetti virtuali esistano? E quali sarebbero le caratteristiche specifiche di questo particolare piano di esistenza? La destrutturazione dell’attività ludica legata ai videogiochi può essere utile per una riconfigurazione didattica? La simulazione digitale può costituire un modo per rendere l’esperienza più accessibile e apprendere esperienzialmente, oppure è solo un’insidiosa via di fuga?

Sebbene la cultura del videogioco sia legata al mondo giapponese che l’ha generata e cullata,  è bene innanzitutto ricordare che si tratta di un nostro figlio legittimo e non di un’invasione dallo spazio da parte di un mondo lontano. D’altronde,  sogni, illusioni, desideri, fantasie, profumi, colori, confini, suoni e specchi, non fanno parte anch’essi di una realtà immateriale e ludica?



Scarica l’articolo intero in pdf