Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Scientific American: benvenute le Creative Commons

Se William Shakespeare fosse oggi al lavoro a Broadway o nella West End londinese, avrebbe un gran daffare con gli avvocati. Il Bardo aveva adattato Romeo and Juliet dalla poesia di Arthur Brooke The Tragicall Historye of Romeus and Juliet, che Brooke a sua volta aveva basato su una traduzione francese curata da Pierre Boaistuau di vari racconti italiani. La storia delle opere creative, che si tratti di Romeo and Juliet o di Pass the Mic dei Beastie Boys, è la cronaca di lavori presi in prestito da altri.”


Così si apre l’editoriale del numero di Scientific American di febbraio (edizione USA): Oltre la grande ©. Dove l’arrivo delle licenze Creative Commons viene salutato come il “sentiero di mezzo” atteso e necessario per riequilibrare un sistema, quello dell’attuale copyright, che assegna “diritti di proprietà eccessivamente forti.”

Leggi tutto l’articolo, pubblicato su Creative Commons Italia

Di