Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Il progetto FUSS: il modello di ricerca-azione della comunità FLOSS

I problemi affrontati in questo scritto sono relativi ad una piccola indagine tra le diverse forme di organizzazione e le relative pratiche delle comunità/istituzioni di sviluppo delle distribuzioni Linux Live per la scuola

Di seguito verrà presentato il progetto FUSS poiché esso segna un evoluzione nei processi e pertanto anche nella storia dell’utilizzo del Software Libero nella scuola in Italia che è senza precedenti, soprattutto per l’alto coinvolgimento degli insegnanti sotto il profilo formativo che partecipativo.

E’ importante subito sottolineare come qui si parlerà di processi e non si trarranno conclusioni, soprattutto per lasciare ancora aperta la porta sul concetto di evoluzione e di sperimentazione di progetti di questo tipo e su di una loro relativa discussione.

Inoltre, per porre in risalto le caratteristiche di FUSS e l’evoluzione di cui si parla, vengono analizzati brevemente altri due casi italiani che lo precedono: So.Di.Linux ed eduknoppix. Questi ultimi, benché siano di diversa natura ed origine occupano un posto di rilievo nel panorama delle ricerche e sperimentazioni avvenute in Italia dopo la riforma della scuola primaria e, l’ingresso dell’informatica, quale suo momento obbligatorio.

Leggi l’articolo in pdf