Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Convegno: La matematica per la cittadinanza

Il Convegno organizzato per il Il 14 e 15 maggio 2008 dall’Assessore all’Istruzione e Formazione Professionale della Regione Piemonte, Giovanna Pentenero, ed organizzato dal GRIMeD (Gruppo di Ricerca Matematica e
Difficoltà), non vuol essere solo un primo tentativo di analisi delle “nuove” prospettive che le Indicazioni Nazionali per il Curricolo, emanate da Ministro della P.I. Fioroni, hanno aperto (da cui il titolo), ma soprattutto delle difficoltà di apprendimento della matematica che gli studenti italiani sembrano avere.

Il convegno cercherà interrelazioni tra “che cosa”, “come”, “perché”, “dove” e “con cosa” si apprende (e si insegna), consapevole che l’argomento è complesso e deriva da problematiche complesse alle quali quasi mai è possibile dare “solo” una soluzione “statistica”, né tentarne una riduzione al “solo” aspetto di utilità. Per questi motivi, tra i suoi relatori sono presenti non solo matematici italiani quali Ferdinando Arzarello, Mauro Palma, Brunetto Piochi e Rosetta Zan, che hanno
dedicato alla ricerca didattica momenti importanti del loro lavoro accademico, ma anche esponenti della scuola militante, primo fra tutti, Domenico Chiesa, insegnante, già presidente Nazionale CIDI e consigliere del ministro Fioroni, e poi Roberto Imperiale e Oriano Modenini, entrambi Presidi e già insegnanti di matematica, ed infine lo scienziato cognitivista Massimo Piattelli Palmarini,
personalità di primo piano nel panorama mondiale delle scienze cognitive.

Salone Incontri della Regione Piemonte Corso Stati Uniti, 23 TORINO

Iscrizioni  e informazioni:
roberto.imperiale@fastwebnet.it   
piochi@math.unifi.it

Scarica il programma